کد خبر 195935
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ‌با اشاره به معایب نبود استراتژی صنعت در کشور گفت: ظرفیت تولید موتورسیکلت در ایران 2.2 برابر چین است؛ اگر بخواهیم برای تمام دنیا فرش ماشینی تولید کنیم، باز ظرفیت داریم.

به گزارش مشرق به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، رضا رحمانی در جمع تولید‌کنندگان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در ماده 21 قانون برنامه چهارم توسعه، دولت موظف شد، در مدت شش ماه سند ملی توسعه صنعت و معدن را با محوریت توسعه رقابت‌پذیری مبتنی بر توسعه فناوری و برای تحقق رشد سالیانه 11٫2 درصد تهیه و بر حسب مورد به تصویب دولت و مجلس برساند که این مهم محقق نشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: در اواخر دولت هشتم تنها چند صفحه در قالب یک جزوه و تحت همین عنوان به مجلس ارائه شد که تنها شامل یک سری کلیات بوده و به صورت آرمانی با این قضیه برخورد شده بود، اما همین جزوه نیز در دولت بعدی با عناوین مختلف مورد قبول واقع نشد.

وی خاطرنشان کرد: پس از آن نمایندگان مجلس، برنامه پنجم را تصویب کرده و در ماده 150 آن برای تحقق اهداف چشم‌انداز با هدف رشد تولید صنعت و معدن دولت موظف به تهیه و ارایه این سند شد، اما باز حاصلی نداشت.

رحمانی با بیان اینکه از ابتدا به وزیر صنعت، معدن و تجارت فعلی نیز نبود این استراتژی به عنوان مشکل اصلی صنعت کشور گوشزد شده بود، تصریح کرد: وزیر صنعت نیز در برنامه‌ای که برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس ارائه کرد، 20 محور مطرح داشت که نخستین آن تدوین استراتژی توسعه صنعتی و معدنی بود، اما تاکنون نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به معایب نبود استراتژی صنعت در کشور، عنوان کرد: به طور مثال ظرفیت تولید موتورسیکلت ایجاد شده در ایران 2٫2 برابر کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن، چین، هند، کره جنوبی، عربستان، پاکستان، اندونزی، تایلند و بسیاری از کشورهای آسیای‌شرقی است، 721 واحد تولید رب گوجه فرنگی در کشور داریم که اگر تمام گوجه‌فرنگی خاورمیانه را نیز وارد کنیم، ظرفیت اضافی برای تولید داریم، اگر بخواهیم برای کل دنیا فرش ماشینی تولید کنیم، باز ظرفیت داریم.

وی یادآور شد: 18 هزار واحد مرغداری با ظرفیت تولید 285 میلیون قطعه مرغ در کشور داریم، در حالی که در چین تنها یک واحد مرغداری 70 میلیون قطعه تولید می کند، سال گذشته بیش از یک میلیون و 500 هزار خودرو در 38 سایت خودروسازی کشور تولید شده، در حالی که ژاپن 10 میلیون خودرو را در چند سایت خودروسازی تولید می‌کند.

وی در ادامه ارائه این آمارها، تأکید کرد: 128 واحد تولید فولاد در کشور 13 میلیون تن تولید می‌کند، اما کره‌جنوبی با سه واحد، 52 میلیون تن تولید دارد که همه اینها نتیجه نبود یک استراتژی واحد در برنامه‌ریزی هاست، باید مشخص شود که برای چه منظوری و در کجا برای صنعت هزینه می‌شود؛ اگر از این مبانی غافل شویم، مشکل اقتصاد و تولید کشور برطرف نمی‌شود.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت: در صورت تدوین استراتژی توسعه صنعتی و معدنی کشور به طور قطع موضوع برندسازی و استاندارد نیز جایگاه برجسته خود را می‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع برند و استاندارد در تولیدات داخلی، اذعان داشت: باید قبول کنیم که دیگر کسی در جهان خریدار اجناس بی‌کیفیت نیست، بنابراین نباید با وجود تجربه‌های ارزشمند داخلی و خارجی در این زمینه نیز از صفر آغاز به کار کنیم.

رحمانی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی را برای دستیابی ایجاد حلقه واسط بین صنعت و دانشگاه برای دستیابی به این استراتژی را ضروری ارزیابی کرد.

وی گفت: هرچند امروز ایران از رتبه‌های خوبی در فضای کسب و کار برخوردار نیست، اما در صورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و جذب اراده ملی برای توسعه کشور، می توان زودتر از آنچه تصور می‌شود، پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن متذکر شد: با توجه به شناختی که از صنعت و زیرساخت های کشور دارم، ایران ظرفیت کامل برای توسعه صنعتی و اقتصادی را داراست.

وی با بیان اینکه ایران از منابع طبیعی، فیزیکی و سرمایه‌های انسانی خوبی برخوردار است، گفت: تنها با کمی برنامه‌ریزی اصولی و مقید شدن به این موضوع که همه از آن پیروی کنند، می‌توان روند پیشرفت کشور را شتاب داد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص سال تولید ملی، افزود: بیشتر تأکیدات معظم‌له در چارچوب تولید اجناس خوب و حمایت بیشتر از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این راستا باید همتی والا به خرج دهیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مراحل تولید، فروش، مارکتینگ و برندسازی، خاطرنشان کرد: برندسازی بخش مهمی از این پروسه چهار مرحله‌ای است که متأسفانه در این زمینه غفلت شده است.

رحمانی با بیان اینکه 70 برند ایرانی ثبت جهانی شده است، گفت: باید ارزش برندها و نحوه استقبال خریداران خارجی از این برندها نیز ارزیابی و مورد توجه قرار گیرد چراکه این ارقام شایسته نام ایران نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس